Bitcoin fundamentals

Bitcoin is:
De valuta van het internet

De valuta van het internet

Het gebruik van creditcards en andere betaalmiddelen, heeft online enorme uitdagingen en kosten gecreëerd. Gestolen creditcardnummers en gestolen identiteitsbewijzen met betrekking tot betalingsgegevens, zijn een enorme kostenpost geworden voor de internethandel wereldwijd.

Consumenten die online betalen weten dit doorgaans niet, maar de ~3% vergoeding die handelaars betalen voor creditcard problemen, worden gewoon doorgerekend aan de consument. Deze verhoogde kost in de prijs van goederen, is grotendeels te wijten aan de fraude die online kan gebeuren.

Bitcoin lost dit op door een ‘push’-systeem te implementeren, versus het huidige ‘pull’-systeem dat creditcards hanteren.

Wanneer je online Bitcoin gebruikt, ‘push’ je als het ware de betaling naar de ontvanger. In plaats van de ontvanger je persoonlijke data te geven, bijvoorbeeld je creditcardnummer, en de ontvanger vervolgens het geld van jouw rekening te laten nemen (pull-systeem).

Laten we even verder deze twee online betalingsmiddelen vergelijken om daarna een onderbouwde beslissing te nemen welke het beste kan zijn voor de toekomst.

1. Creditcards vs Bitcoin

Bij een typische visa-transactie zijn doorgaans 4 partijen betrokken:

  • De handelaar
  • De acquirer (financiële instelling die betalingen aan de handelaar toestaat: Visa)
  • De bank van de kaarthouder (de uitgever)
  • De individuele kaarthouder (de koper)
  • Deze lange keten kan natuurlijk moeilijkheden en problemen laten optreden, omdat het bij elke partij wel ergens kan mislopen.

Bij cryptocurrency betalingen worden deze partijen ingekort, zelfs gehalveerd. Bij deze transacties zijn maar 2 deelnemers nodig: de handelaar en de koper. Cryptocurrency betalingen worden verwerkt via een privé netwerk van computers op blockchain waarbij elke transactie geregistreerd wordt. Blockchain is gebaseerd op peer-to-peer technologie en maakt het mogelijk om activa, die beveiligd zijn door cryptografie, te verzenden zonder tussenkomst van een derde partij.

Hierdoor zijn betalingen al een stuk veiliger.

2. Fraudebescherming

De volgende reden waarom kaartbetalingen kwetsbaar zijn voor frauduleuze activiteiten, is dat de handelaar toegang krijgt tot het volledige saldo van je kaart tijdens de transactie. Wetsovertreders gebruiken een waslijst aan methodes om geld van jouw rekening te stelen, waaronder bijvoorbeeld kaartafschuimers in verkooppunten. Als de hackpoging slaagt, kunnen fraudeurs al het geld van je rekening nemen.

Zo zijn er tussen 2012 en 2016 meer dan 46% (!) Amerikanen slachtoffer geworden van creditcardfraude. Hiertegen kan de wetshandhaving tevens weinig doen om het gestolen geld te recuperen.
In het geval van cryptocurrency betalingen kost het veel meer inspanning en kennis om geld te stelen. De fraudeur moet al het consumentenapparaat hacken, of de consument dwingen de valuta zelf te verzenden.

3. Online aankopen

Wat betreft online winkelen: creditcardgebruikers zijn bijzonder kwetsbaar voor identiteitsdiefstal wanneer ze goederen op websites kopen. Is het je al opgevallen dat wanneer je iets online bestelt, je alle gegevens van je kaart moet invullen? Het kaartnummer, de naam op de kaart, het CVV-nummer en de vervaldatum. Ondanks dat online kaartbetalingen als veilig worden beschouwd, zijn online retailers erg kwetsbaar voor hacks die kunnen leiden tot massale diefstal van persoonlijke informatie en creditcardgegevens. Wanneer dit gebeurt, moet je jouw creditcards onmiddellijk afsluiten, anders kan je al je geld verliezen en zelfs je creditscore naar beneden halen.

Online aankopen met cryptocurrency zijn veiliger hierin. Omdat je niet al jouw persoonlijke gegevens moet delen met de handelaar. Het betalingsproces kan vergeleken worden met een contante uitwisseling in de winkel. Je neemt je geld en overhandigt het aan de kassier.

Alleen gebeurt het hier digitaal. Er worden dus geen persoonlijke data of rekeningsinformatie overgedragen. Alleen valuta van koper naar winkelier. 

4. Advertentiebescherming

Ook advertentiebescherming is een belangrijk verschil tussen online betalingen met kaart of cryptocurrency.

Kaartmaatschappijen houden de informatie over je aankopen bij en delen deze vervolgens met adverteerders. Dit is een ernstig privacyprobleem, waarvan veel mensen zich in deze tijd wel bewust van zijn, maar dit toch blijken te accepteren alsof er geen alternatief voor te vinden is.

Terwijl cryptocurrency niet gekoppeld is aan de persoonlijke gegevens van de gebruikers en dus ook geen toegang heeft tot de geschiedenis van hun transacties.

5. Initiatiefnemer van betaling

Ook belangrijk om te weten is dat betalingen via cryptocurrency altijd gedaan worden met toestemming van de koper. De handelaar mag zijn adres tonen, maar het is steeds de koper die de betaling initialiseert en beslist wanneer en onder welke voorwaarden hij zijn geld overmaakt.

Misschien heb je ooit al eens te maken gehad met een situatie waarin een verkoper of serviceprovider, die over jouw kaartgegevens beschikte, je heeft gefactureerd en de afschrijving van je rekening heeft genomen zonder jouw toestemming te vragen. Zo werken bijvoorbeeld abonnementsdiensten. Voor klanten kan het behoorlijk ingewikkeld zijn om dergelijke betalingen op te sporen en te betwisten, omdat serviceproviders deze voorwaarden in hun contracten schrijven.

Dus als je met Bitcoin betaalt, ben je verzekerd tegen deze niet-goedgekeurde uitgaven.

6. Wereldwijde aankopen

Winkelen in het buitenland kan aantrekkelijk zijn, maar nog steeds compliceerd vanwege de noodzaak van omrekening naar de nationale valuta.

Zelfs nu accepteren veel handelaars wereldwijd cryptocurrency betalingen, zodat je gemakkelijk je geld naar de buitenlandse verkoper kan sturen zonder je zorgen te maken over omrekeningskoersen, extra kosten of overheidsbeperkingen.

7. Transactiekosten

Waardig te vernoemen zijn de transactiekosten bij gebruik van een kaart bij een online aankoop.
Het ontvangen van kaartbetalingen voor handelaars staat gelijk aan de noodzaak om extra bankprovisie te betalen, daarom stellen velen van hen de minimale aankoopbedragen vast in een poging om de transactiekosten te verlagen.

Crypto-betalingskosten zijn vaak veel lager en winstgevender voor de verkoper, dus het kan resulteren in het ongedaan maken van minimale bestelvoorwaarden en kan het online winkelen gemakkelijker maken voor beide partijen.

Lofbedes van bekende namen

Toonaangevende technologen zoals Marc Andreessen (Oprichter Netscape) en Jack Dorsey (oprichter van Twitter en Square) beschouwen Bitcoin als het oorspronkelijke geld van het internet.

Jack Dorsey is heel transparant over zijn mening en post regelmatig tweets hierover:

“Bitcoin is veerkrachtig, Bitcoin heeft hoogstaande principes, Bitcoin is thuis in internetdeals. En het is een geweldig merk.”

“Ik hou van deze technologie en deze gemeenschap. Ik heb ondervonden dat het hoogstaande principes heeft, doelgericht werkt, gewaagd,… en gewoon erg raar is. Juist zoals het vroege tijdperk van het internet! Ik ben enthousiast om hier meer over te leren.”

Als deze grote technologische spelers al achter Bitcoin staan, waar wacht u dan nog op?

Tot slot

Uiteraard hebben kaarten ook hun voordelen. Ze bieden de mogelijkheid om geld te lenen, bieden ergens toch een vorm van fraudebescherming (EMV-chip), bieden cashback acties aan en loyaliteitsprogramma’s. Ondanks de vele voordelen van cryptocurrency, worden kaarten breder geaccepteerd door handelaars. Zowel online als in real-life.

Aan het dagelijks gebruik van kaarten zijn toch wat financiële risico’s verbonden, zoals we geleerd hebben uit voorgenoemde punten. Vanuit dit perspectief kan misschien in de toekomst het gebruik van cryptocurrency tijdens het alledaags gebruik van winkelen, een gemakkelijkere en veiligere keuze worden.

Al deze opgenoemde fundamentele verschillen met alle andere digitale betaalmiddelen, plus de open en programmeerbare aard van Bitcoin, maakt het uniek en geschikt om het “virtuele geld” te worden.

Meer en meer grote technologische spelers, zoals onder andere Elon Musk, uiten hun sympathie voor het gebruik van Bitcoin. Hierdoor dragen zij hun steentje bij aan de vermindering van het taboe dat nu nog steeds rond Bitcoin hangt.

Over de auteur

Yoni Ringel

Een Copywriter met een achtergrond in Marketing & Management.

Onder het motto “never stop learning” verdiept ze zich graag in nieuwe opportuniteiten en uitdagingen. Ze schrijft educatieve teksten die vlot zijn om te lezen, en die mensen inspireren om iets nieuws te proberen.

Crypto is de toekomst, daarvoor wil ze de juiste kennis beschikbaar maken voor iedereen!

De drijfveer van Yoni is om op een heldere manier, correcte en effectieve informatie over te brengen die toegankelijk is voor een breed publiek.