Wat zijn volgens NGRAVE de grootste crypto trends voor 2022 #2

by | Feb 24, 2022

Veel mensen denken dat 2022 het meest impactvolle jaar voor cryptocurrencies zal worden, maarja dat zeiden ze ook over 2021. Bitcoin wist zich na de aprildrop, in november terug op te werken naar een nieuw hoogtepunt van 69K. Het is wel zo dat Bitcoin sindsdien deze hoogtes niet meer heeft bereikt. Maar niet gevreesd, onze analyses en on-chain data tonen aan dat we lang nog niet aan het einde van de cyclus zitten. Bovendien denken wij ook dat deze cyclus tot in de tweede helft van 2022 zal blijven voortduren en mogelijk zelfs tot begin 2023.

 

Gezien het feit dat we misschien nog 12 maanden of meer te gaan hebben in deze bull-run, is er in dit tweede deel natuurlijk de vraag welke trends we volgens NGRAVE zullen zien in de cryptoruimte voor 2022?

Volgens ons zullen er nog heel wat trends ontstaan die sterke hypes kunnen teweegbrengen. Maar omdat we ons niet kunnen voorbereiden op het onverwachte, laten we eens kijken welke we nog kunnen verwachten.

#6 Interoperabiliteit wordt werkelijkheid

In 2021 zagen we de snelle groei van nieuwe layer 1 blockchains om Bitcoin en Ethereum te evenaren, zoals Solana, Avalanche en Terra. Maar deze nieuwe systemen, en de dApps die ze ondersteunen, zullen als eilanden bestaan zonder een manier om ze te overbruggen en ze met elkaar te verbinden.

 

Deze uitdaging kan worden samengevat als de behoefte aan interoperabiliteit en 2022 zou een aanzienlijke verbetering op dat gebied kunnen zien.

Interoperabiliteit tussen blockchains zal in 2022 een belangrijke uitdaging zijn.
Polkadot, het geesteskind van Ethereum-medeoprichter Gavind Wood, is eind 2021 eindelijk live gegaan met zijn oplossing voor dit probleem, waarbij de succesvolle bieders van de zogenaamde parachains druk aan het bouwen zijn op de layer zero fundering die Polkadot biedt.

Cosmos werkt ook aan een multi-chain systeem, met belangrijke mijlpalen gepland voor 2022.

Naarmate DEFI zijn onstuitbare groei voortzet, zullen bridging-oplossingen nog belangrijker worden om waarde te verplaatsen tussen services die door verschillende ketens worden ondersteund, net als oracles – de datadragers.

Het lot van web3.0, één van de grootste trends die verwacht wordt in 2022, kan afhangen van het vermogen van blockchains om met elkaar te communiceren, en in 2022 zal er waarschijnlijk veel innovatie komen die gericht is op dat probleem.

#7 Het debat rond web3.0 gaat door

Een snelle blik op Google Trends laat zien dat de term web3.0 trending was toen het jaar eindigde. Een groot deel van dat verkeer waren waarschijnlijk mensen die zich afvroegen wat web3.0 in hemelsnaam betekent.

Jack Dorsey, de ex-CEO van Twitter, raakte zelfs in een verhit debat met durfkapitalisten, a16z, over wat de term inhoudt.

Web3.0 gaat in essentie over het gebruik van concepten zoals decentralisatie en permissionless/open source technologie, om de trend van internetgebruikers als producten om te keren, en hen in plaats daarvan in staat te stellen het nut dat zij bijdragen aan services te benutten en te bezitten.

Het probleem dat Dorsey heeft, is dat decentralisatie in zijn ogen niet met risicokapitaal kan worden gefinancierd, maar dat er wel veel geld van investeerders in web3.0-achtige projecten wordt gestoken onder de noemers play to earn en metaverse.

Dit zullen waarschijnlijk de trending thema’s blijven in 2022, en laten we niet vergeten dat Facebook zich in 2021 hernoemde tot Meta, en dit jaar zeker services zal uitrollen

#8 ETH evolueert naar PoS

Eén van de grootste ruzies in de cryptowereld gaat tussen Bitcoin maximalisten, die geloven dat Bitcoin het enige echte gedecentraliseerde netwerk is en dat Proof of Work de reden is, en degenen die de meer pragmatische kijk op decentralisatie en het grotere netwerkeffect van Ethereum steunen.

 

Ethereum’s roadmap voor 2022 bevat een aantal belangrijke mijlpalen die van grote invloed zullen zijn op dat debat als het verder gaat met de overgang van Proof of Work naar Proof of Stake.

Het komende Proof of Stake protocol in het Ethereum-netwerk zou een CO2-voetafdruk ter grootte van Finland kunnen verkleinen.

De Beacon Chain introduceerde staking, maar veranderde niet hoe Ethereum fundamenteel werkt. Dat verandert allemaal in 2022, als het samensmelt met het mainnet, een belangrijke consensus verandering, waardoor het energieverbruik met 99,95% afneemt en een CO2-voetafdruk ter grootte van Finland wordt geëlimineerd.

Dit zal ongetwijfeld het ESG-debat rond Bitcoin opnieuw doen oplaaien, waarbij Ethereum wordt afgeschilderd als de ecologisch vooruitstrevende blockchain.

De markt zal natuurlijk beslissen wat belangrijker is – decentralisatie of schaalbaarheid – maar reken maar op heel wat discussie over de vraag of ETH in 2022 misschien BTC zal verslaan in termen van marktkapitalisatie.

The state of the merge: ConsenSys’ Update over ethereum’s samenvoeging tot proof of stake

#9  De advertenties van de Super Bowl LVI (ondertussen reeds voorbij)

Volgens de Wall St.Journal kost een advertentie van 30 seconden voor Super Bowl LVI 6,5 miljoen dollar, en onder de groep adverteerders die dit jaar diep genoeg in de buidel tasten, bevinden zich twee cryptobedrijven – Crypto.com en FTX.

Super Bowl-advertenties kunnen deze merken voor 100 miljoen kijkers plaatsen tijdens de wedstrijd, maar dit is slechts een deel van een veel bredere marketingstrategie die beide bedrijven nastreven via mainstream sportsponsoring.

Cryptobedrijven willen late adopters opjagen via reclame-uitgaven. Bron: Wall Street Journal.

Crypto.com heeft ongeveer 700 miljoen dollar neergeteld voor de naamrechten op de thuisbasis van de LA Lakers en Kings over een periode van 20 jaar, slechts één van de vele deals met basketbal, F1, UFC en voetbal.

FTX heeft zijn naam op het stadion van de Miami Heat gezet, het ondertekende een enorme deal met de MLB en heeft NFL-legende Tom Brady als ambassadeur.

Het ziet ernaar uit dat deze trend in 2022 zal versnellen naarmate cryptomerken traditionele marketingtactieken gaan toepassen om de late adopters en daarna op te jagen.

De grote vraag is hoe deze traditionele benadering van klantenwerving uitpakt, gezien het schrille contrast met de organische groei van de vroegste cryptomerken, zoals Bitcoin en Ethereum.

Crypto.com wendde zich tot Matt Damon om hun recente reclamecampagne een sterrenstatus te geven, maar werd op Twitter aangevallen voor een gebrek aan bescheidenheid.

Ga twintig jaar terug in de tijd, toen de Dot.com Super Bowl werd aangekondigd, om te zien dat adverteren tijdens de NFL-showcase nog niet betekent dat je het hebt gemaakt.

20% van de advertenties in 2000 waren voor rijzende internetaandelen, maar dat redde hen niet van de uiteenspattende dot. com-bubble, die al hun aandelenkoersen deed kelderen, en aan het eind van het jaar waren velen al failliet gegaan.

Niemand kan voorspellen wat 2022 zal brengen, maar het is zeker de moeite waard om in de gaten te houden of deze brute kracht marketingtactieken vruchten afwerpen voor cryptomerken, want het zou een hele nieuwe fase van adoptie kunnen inluiden.

#10 NFT-mania kan afkoelen

Er bestaat een gezegde in verband met trends. Als je de trein kunt zien, is het al te laat. Als het wordt toegepast op NFT’s, was het geluid van de wielen misschien hoorbaar toen Pepsi, Coca Cola, Adidas en Nike hun collecties dropten, maar de trein was in zicht toen Melania Trump, voormalig First Lady van de Verenigde Staten,  in december 2021 een NFT uitbracht op Solana, genaamd Melania’s Vision.

 

Ze ging vervolgens verder met haar Head of State Collection, 2022 een herdenking van Trump’s eerste staatsbezoek – aan Frankrijk – met onder andere een gesigneerde hoed, een gesigneerde aquarel en een digitaal kunstwerk NFT with motion, gesigneerd door Melania Trump en kunstenaar Marc Antoine Coulon.

Melania Trump’s stap in NFT’s is kenmerkend voor een cryptogenre dat in zeer korte tijd een stratosferische vlucht heeft genomen. De vraag voor 2022 is of het nu terug op aarde zal komen.

Gegevens over transactievolume van gaming NFT’s van dApp Radar en Ethereum-gebaseerde NFT-marktplaatsen toonden beide maand-op-maand dalingen van augustus tot november, die in december corrigeerden.

Het zou een vergissing zijn om alle NFT’s in dezelfde mand te gooien. Er blijft een sterke vraag in het topsegment van de NFT-kunstmarkt, maar of dit ook geldt voor GameFi of de bredere marktplaats, die verzadigd is met cartoonverzamelingen, valt nog te bezien.

De uitdaging voor de bredere NFT-markt in de komende 12 maanden is of de hype kan gelijk worden gesteld aan bruikbaarheid.

Tot slot

De cryptomarkt zag een aanzienlijke instroom van nieuwe investeerders in 2021, en hoewel degenen die op de top investeerden het ongemak van de dalingen van de ATH’s van juli al zullen hebben gevoeld, zal niemand de pijn en ellende van een full-on bear market hebben ervaren.

Zoals het gezegde luidt: hoop op het beste, plan voor het ergste.

Over de auteur

Ruben Merre,
Founder & CEO NGRAVE

Ruben Merre is een tech-ondernemer, polyglot, levenslange leerling, oprichter en CEO van NGRAVE, het digital-asset security bedrijf achter "ZERO", de veiligste cryptocurrency-wallet ter wereld.

Sinds 2018 werken Ruben en zijn team samen met de top in nanotechnologie, cryptografie en hardwarebeveiliging, evenals met opiniemakers zoals Jean-Jacques Quisquater, de beroemde hoogleraar cryptografie en tweede referentie van de bitcoin-paper. Het resultaat: een echte end-to-end-oplossing voor het beheer van digitale activa, met maximale beveiliging (EAL7, de hoogste veiligheidscertificering ter wereld) en een intuïtieve gebruikersinteractie.

Bedankt voor het lezen en blijf gezond!

Onze artikels zijn géén financieel advies, zij dienen louter ter ondersteuning van uw eigen research. #DYOR!
Share This