Wat je moet weten over het recentste grote nieuws!

by | Dec 23, 2020

Zoals de meeste onder ons al weten heeft PayPal op 21 oktober aangekondigd dat ze Bitcoin en cryptocurrencies gaan ondersteunen op hun platform. Eerst heeft PayPal een test uitgevoerd bij ongeveer 10% van hun gebruikers, waarbij ze slechts $10.000 per week aan transacties toelieten. Vorige week hebben ze al bekend gemaakt dat dit opgeheven zal worden en dat ze deze voorwaarden zullen herzien.

De eerste herzieningen van PayPal

Het blijkt dat PayPal snel overspoeld werd met vragen, zowel van de test gebruikers zelf als van de gebruikers die er niet bij betrokken waren. Het bedrijf kondigde gisteren aan dat ze hun cryptocurrency functies hebben opengesteld voor alle in aanmerking komende Amerikaanse gebruikers, samen met een verhoging van de wekelijkse limiet tot $20.000. Dit zal uiteraard een proces worden waar nog veel aanpassingen en herzieningen zullen plaatsvinden

Het huidige plan is dat PayPal deze service wereldwijd wil uitrollen, samen met de uitrol in Venmo, en dit ergens in Q1 van 2021. Dit is belangrijk omdat PayPal in zijn laatste kwartaaloverzicht bijna 350 miljoen actieve accounts wist te vestigen. Uiteraard zal niet elke gebruiker beginnen met het gebruik van Bitcoin en cryptocurrencies, maar de eerste tekenen zijn dat de vraag hoger is dan PayPal had voorspeld. Dit is alleen maar een positieve bevestiging naar andere gelijkaardige bedrijven toe.

Deze stap van PayPal zou voor niemand een verrassing mogen zijn. Het bedrijf moest het doen of ze riskeerden achtergelaten te worden door concurrenten. Square, dat eigenaar is van de Cash App en zeker een concurrent is voor PayPal, was het eerste mainstream betaalproduct dat Bitcoin omarmt en zij hebben daar de vruchten van geplukt. Volgens het laatste kwartaalrapport ‘genereerde Cash App zo’n $1,63 miljard aan Bitcoin inkomsten en $32 miljoen aan Bitcoin brutowinst gedurende het derde kwartaal van 2020, een stijging van ongeveer x11 en x15 op een jaar tijd ‘.

Dit is echter niet de enige concurrentie. We hebben ook gezien dat internationale betalingsplatforms, zoals Alipay, beginnen over te stappen op digitale valuta’s. Soms door ondersteuning van bestaande cryptocurrencies of andere toepassingen door ondersteuning van de CBDC’s. De conclusie van deze race is gemakkelijk te achterhalen. Elke valuta zal op één of andere manier gedigitaliseerd worden en elk betaalplatform zal ondersteuning moeten bieden voor digitale betaalmiddelen.

De exacte infrastructuur zal variëren, maar elk bedrijf zal een digitale wallet hebben, betaalrails, en concurreren op bedrijfsmodellen. Het belangrijkste onderdeel van deze ontwikkeling is de adoptie van digitale wallets. Hoe sneller elke persoon ter wereld een digitale wallet heeft, hoe beter. We bevinden ons in een situatie waarin een opkomende vloed alle boten optilt, maar Bitcoin staat op dit moment voorop. En dit zal volgens ons ook zo blijven!

Dat gezegd zijnde, zal de overstap van PayPal naar crypto een omslagpunt zijn. Square was het eerste datapunt, PayPal bevestigt de trend. Elk betaalbedrijf en elke financiële dienstverlener vraagt zich nu af: ‘Wat is onze Bitcoin- en cryptostrategie?’. Sommigen van hen zullen ervoor kiezen om te profiteren door kapitaal te investeren. Anderen zullen technologie bouwen om inkomsten te genereren. En de minst intelligente zal langer aan de zijlijn blijven staan. Het maakt niet uit in welke emmer bedrijven terecht komen, ze hebben het er nu allemaal over.

Enkele nuances

Het is goed om te zien dat zulke grote bedrijven als PayPal deze strategische stappen aandurven, maar er zijn tot nu toe enkele twijfelachtige uitvoerende stappen. Ten eerste koop je eigenlijk geen Bitcoin als je het product gebruikt. Je koopt in wezen een IOU**. Het is beter dan niets, maar dit is minder dan ideaal.

Ten tweede bent je niet in staat om de Bitcoin of cryptocurrency naar een andere digitale wallet te sturen. De regels zeggen dat je in principe alleen de crypto’s op het platform kunt houden, maar er niet veel mee kunt doen. Misschien verandert dat, misschien ook niet. We zullen zien.

**IOU – Een IOU is meestal een informeel document waarin schuld wordt erkend.

En tot slot, PayPal’s voorlichting en informatie is nogal lachwekkend en zeer ondermaats.

In eerst instantie is het goed wat PayPal doet, zeker en vast.  Ze maken de toegang tot Bitcoin en cryptocurrencies toegankelijk voor honderden miljoenen gebruikers.

Alleen staat de uitvoering nog niet op punt, maar we moeten hun moed en geneigdheid tot deze stap zeker ondersteunen.

Wij zijn er wel van overtuigd dat de voorwaarden zullen verbeteren en dat de functionaliteit zal evolueren om het gebruik ervan te vergemakkelijken.

Terwijl we wachten om te zien hoe PayPal zich ontwikkelt, is het leuk om na te denken over wie de volgende onderneming zal zijn die zal capituleren. De grote waar wij stiekem op wachten zijn Facebook, Twitter of Google om mensen in staat te stellen Bitcoin te kopen via hun producten. Stel je voor dat je gewoon een koopknop zou kunnen indrukken op je Facebook-feed. Of in de Google zoekresultaten terecht kunt voor verschillende crypto-gerelateerde zoekopdrachten. Het klinkt als een gok totdat je je realiseert hoe winstgevend dit kan zijn voor deze bedrijven.

Zoals we weten, praat geld en is Bitcoin goed voor het bedrijfsleven. Blijf kijken wie de volgende speler is die een zet doet in dit wereldwijde schaakspel.

Onthou dit – if you can’t beat them, join them!

Bedankt voor het lezen en blijf gezond!

Onze artikels zijn géén financieel advies, zij dienen louter ter ondersteuning van uw eigen research. #DYOR!
Share This